Pneurevue.cz » Aktuality » Produkty » AutoBild testoval celoroční pneumatiky

AutoBild testoval celoroční pneumatiky

 
2017-autobild-allseason-suv

pátek, 7. července 2017

Německý časopis AutoBild testoval osm modelů celoročních pneumatik pro segment automobilů SUV, který dnes patří k jedněm z nejprodávanějších.

 

Podle prodejních statistik se segment vozidel SUV rozvíjí nejdynamičtěji. Výrobci pneumatik musí stále blíže spolupracovat s výrobci automobilů a nabízet v pneumatikách, bez ohledu na to, zda jde o letní, zimní nebo celoroční, optimální výkonnost pneumatik, zohledňující konstrukci vozidla. Zatímco v segmentu letních a zimních pneumatik již déle existují speciální produkty pro automobily SUV, v segmentu celoročních pneumatik se tato nabídka teprve rodí. Právě proto sáhl testovací tým časopisu AutoBild po celoročních pneumatikách pro vozidla SUV  v rozměru 225/50 R17 a jako testovací vozidlo zvolil Škodu Yeti. Test těchto pneumatik probíhal na Novém Zélandu, kde bylo možné současně zajistit podmínky pro test pneumatik jak na suchu a mokru, tak i na sněhu.

Pneumatiky Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 a Michelin CrossClimate prokázaly v jednotlivých měřeních velmi podobnou výkonnost. A to i přesto, že oba výrobci šli za stejném cílem zcela jinou cestou. Goodyear použil jako základ zimní pneumatiku, které se náročným vývojem snažil vtisknout vlastnosti letních pneumatik. Tedy aby si pneumatika zachovala své vlastnosti na mokru a sněhu a nebyla hlučná, měla vysokou životnost s nízkou mírou opotřebení a přispívala ekonomice provozu vozidla. Naopak Michelin šel tou cestou, že vzal jako základ letní pneumatiku, která už všechny tyto jmenované vlastnosti měla a opět složitým vývojem hledal cestu, jak této pneumatice propůjčit dodatečně ještě výkonnostní vlastnosti zimní pneumatiky. Tedy optimalizovat směs a zvýšit počet a délku záběrových hran na styčné ploše pneumatiky. Nokian pak šel při vývoji celoroční pneumatiky podobnou cestou jako Goodyear. Zatímco při měřeních na mokru a na sněhu finská pneumatika drží krok s oběma premianty, na suchu ještě vytváří pro výrobce dostatečný prostor pro další vývoj. Testovací tým se jednomyslně vyjádřil, že pneumatika Nokian Weatherproof na třetím místě nabízí na mokru a sněhu tak dobrý výkon, že je srovnatelná se speciálními zimními pneumatikami. Nokian ztratil proti Goodyearu a Michelinu body při měření na suchém asfaltu, kde mírně zaostával jak v preciznosti řízení, tak i při měření brzdné dráhy na suchu, kde vykázal průměrný výkon. Málo bodů také ztratil při měření valivého odporu, nicméně celkové hodnocení je dobré.

Nokian se o hodnocení „dobrý“ musel rozdělit s pneumatikami Vredestein Quattrac 5 a Pirelli Cinturato All Season, což vytváří s vítězi testu už pětici celoročních pneumatik, jejichž volbou s největší pravděpodobností většina motoristické veřejnosti nic neztratí. Pneumatiku Vredestein Quattrac 5, který skončil na čtvrtém místě, označil testovací tým při slovním hodnocení jako „skutečně dobrou celoroční pneumatiku“, která má jen jednu jedinou slabinu a tou je odolnost proti vzniku aquaplaningu. Pirelli Cinturato All Season se umístila na pátém místě a vynikla právě v odolnosti proti aquaplaningu, při zachování vyváženosti všech ostatních disciplín. Body ztratila na suchu, zejména při hodnocení směrové stability.

Na šestém místě skončila s hodnocením „uspokojivý“ pneumatika Uniroyal Allseason Expert, která nejvíce bodů nasbírala za chování na sněhu, za odolnost proti aquaplaningu a za jízdní komfort. Naopak se příliš nepřátelila s měřením brzdné dráhy na suchu a na mokru a s posuzováním směrové stability. Na sedmém místě skončivší Falken Euroall Season AS 200 se naopak cítil sebejistě kdekoliv, kde byla na vozovce voda, jak při brzdění a měření aquaplaningu, což patří mezi jeho přednosti. Valivý odpor a chování na sněhu jsou disciplíny, kde má Falken ještě dostatek prostoru pro zlepšení.

Na posledním osmém místě se s hodnocením „nedoporučitelné“ umístila pneumatika Syron 365 Days All Weather, kterou vyrábí Nexen Tire. Přestože její cena je ve srovnání se zbylými sedmi konkurenty téměř poloviční, pneumatika vykazuje tak vysoký valivý odpor, že v průběhu její životnosti zákazník vydá za palivo navíc stejnou částku, kterou ušetřil nákupem levné pneumatiky. Při brzdění na mokrém povrchu z rychlosti 100 km/h byla brzdná dráha delší o nebezpečných 12 metrů ve srovnání s vítězi testu. Navíc Syron nabídne majitelům vozidla nekomfortní hlučnou jízdu, když naměřená hodnota byla o 4 db vyšší, než nejlepší v testu. Každý z testovacích jezdců v každém testovacím automobilu tuto hlučnost okamžitě subjektivně rozpoznal.

Podle testovacího týmu nabízejí celoroční pneumatiky majitelům vozidel SUV zajímavou alternativu. Vychází se především z toho, že se k celoročním pneumatikách budou klonit zákazníci z teplejších regionů, pro které budou důležité jízdní vlastnosti pneumatiky na suchu a na mokru s tím, že budou kdykoliv připraveni na to, kdyby náhodou přišla skutečná zima se sněhem.

 

Celý článek naleznete v zářijovém vydání Pneu revue.

 

 

Napsal: redakce

 
2017-autobild-allseason-suv2017-autobild-allseason-suv2017-autobild-allseason-suv2017-autobild-allseason-suv2017-autobild-allseason-suv2017-autobild-allseason-suv2017-autobild-allseason-suv
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz