Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Dvě mouchy jednou ranou

Dvě mouchy jednou ranou

 
2015-crossclimate

čtvrtek, 9. dubna 2015

Přišlo to bez varování. Koncem ledna značka Pirelli prezentovala na Sicílii novou pneumatiku Cinturato All-Season, která rozšířila nabídku produktů v segmentu „klasických“ celoročních pneumatik. Univerzalitu nového produktu Pirelli prezentovala tím, že testovací jízdy směrovala do úpatí Etny, kde vládlo již jarní slunečné počasí, a současně na její vrchol, kde ležela souvislá vrstva sněhu.

 

Zástupci Pirelli zdůraznili, že nový produkt je ideální do míst s mírnějšími zimami, kde nejnižší teplota příliš často neklesá pod -2° C. Na druhé straně deklarovali plnou srovnatelnost s letními pneumatikami. Tedy celkem nic nového, pouze indikace faktu, že další značka vstoupila do segmentu pneumatik, jehož odůvodněnost dosud kdekdo zpochybňoval. Pneumatiku jsme představili v minulém čísle.

Záhy na to další dva výrobci přišli s pneumatikami, které již představují jiný „kalibr“. Nokian Weatherproof a Michelin CrossClimate se prezentují jako produkty sice také celoroční, ale prakticky bez jakýchkoli omezení co do klimatických podmínek, alespoň těch středoevropských. Obě mají fungovat v širokém pásmu teplot, obě jsou certifikovány pro jízdu na sněhu a tvrdší zimní podmínky (symbol 3PMSF), obě disponují vysokou účinností na mokru a jsou plně srovnatelné s letními pneumatikami. Obě jsou nabízeny ve velmi širokém rozměrovém spektru včetně verzí XL, rozměry pro SUV apod.  To zní téměř jako zázrak.   Žádnému výrobci se dosud nepodařilo vyrobit ideální pneumatiku ani v rámci jednoho segmentu, tj. letních nebo zimních pneumatik. Vlastnosti jsou spojité nádoby, někde přidáte, jinde musíte něco oželet. Tak to dosud bylo.

Dezén, směs, konstrukce?
První, co člověka napadne při zrodu tak revolučního výrobku, je, že někdo musel něco převratného vymyslet, ať už v oblasti směsi, konstrukce pláště či dezénu. Poslední faktor můžeme rychle odepsat; dezén je důležitý, ale pouhým přeskládáním bloků, změnou geometrie či tvarem nebo hustotou lamel se zázraky dělat nedají. Dezén Michelinu je velmi svérázný. Působí jednoduše, skoro jako vzorek pneumatiky nějakého průmyslového vozíku. Oproti tomu Nokian více připomíná běžnou zimní pneumatiku, snad jen méně lamelovanou. Oběma pneumatikám je společný směrový dezén ve tvaru „V“, ovšem tento prvek samotný může těžko fungovat lépe či jinak než u stovek jiných pneumatik, které kdy byly vyrobeny. Totéž se týká lamel – 3D, samoblokovací technologie, proměnlivá hloubka… to vše jsou sice pokročilé, ale nikoli originální myšlenky.

 Směs by teoreticky mohla fungovat – vývoj materiálů jde mílovými kroky vpřed a to, že se oba výrobci dostali k nějaké „kosmické“ novince, by dávalo smysl. Ovšem ani zde se o ničem převratném nemluví. Zase pouze pojmy, jako přírodní kaučuk, vyspělá silika, účinnější molekulová struktura apod. Evidentně zase pouze optimálně nastavená rovnováha mezi dobře známými materiály, polymery, příměsmi.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2/2015

Zjišťujeme i názory dealerů a prodejců. Zatím jeden za všechny:

Vývoj jde dopředu ve všech oborech a každopádně, pokud tyto pneumatiky budou mít alespoň trochu srovnatelné vlastnosti v letním i zimním provozu  jako pneumatiky jednosezonní, bude minimálně 50%  řidičů volit tuto alternativu velice brzy,  a ta druhá polovina se o tom bude jen delší dobu přesvědčovat. To bude mít za následek drastické snížení požadavků na práci pneuservisů, ale to je přece jen další krůček ke splnění snu výrobců vozidel – „opotřeb pneumatiky a kup si nové auto“. Na rozdíl od snahy výrobců vozidel je vynález skutečně plnohodnotné univerzální pneumatiky skutečně přínosem ekonomickým a hlavně ekologickým. Snaha výrobců o neskutečně složitá vozidla s plánovanou silně omezenou životností je totiž jen ekologickým výsměchem, protože výroba vozidla včetně těžby surovin, jejich zpracování, spotřeby ropy, s tím spojené dopravy a vším,  co s tím dále souvisí,  a následně pak i jeho poměrně brzká ekologická likvidace – to vše  představuje obrovské ekologické zatížení. Je to mnohonásobně více než je získáno rozdílem v emisních hodnotách dvou i tří po sobě jdoucích generací vozidel v provozu.

No a to, že se sníží poptávka po pneuservisních službách,  bude mrzet jen podnikatele v oboru.

Konec konců autoservisy tuto skutečnost registrují už nejméně deset let a přiznejme si, že na rozdíl od nesmyslně dlouhých výměnných lhůt oleje, při kterých každý zasvěcený ví, že razantně snižují životnost a kondici motoru, tak při použití celoročních pneumatik majících srovnatelné vlastnosti se sezónními, může motorista jedině ušetřit. Tedy mohl by, vše totiž vždy záleží na individuálních ekonomických propočtech každého z nás.

A bezpečnost? No díky tomu, že minimální hloubka dezénu je v zimně 4 mm, kolik motoristů dokáže zcela „dojet“  tuto pneumatiku za jednu letní sezonu? Málo, takže dalším přínosem by mohla v případě tohoto řešení být i větší průměrná hloubka dezénu u vozidel v běžném silničním provozu.

Jiří Kracík - AUTOSTYL
Bosch Car Service
Mnichovo Hradiště

Ilustrační foto Michelin

 

Napsal: redakce

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz