Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 10 » Budoucnost podle Michelinu

Budoucnost podle Michelinu

 
image1377

Dnes velmi přetřásané téma významu pneumatik v komplexu stále rostoucích požadavků na energetickou účinnost a ekologickou únosnost automobilů bylo hlavním námětem vystoupení viceprezidenta Michelinu pro udržitelný rozvoj Patricka Olivy na letošním...

 
Dnes velmi přetřásané téma významu pneumatik v komplexu stále rostoucích požadavků na energetickou účinnost a ekologickou únosnost automobilů bylo hlavním námětem vystoupení viceprezidenta Michelinu pro udržitelný rozvoj Patricka Olivy na letošním autosalonu v Detroitu. Oliva ve svém projevu v podstatě tlumočil názory Michelinu jako předního světového výrobce pneumatik na budoucí místo produktu zvaného pneumatika v rámci automobilového průmyslu.

V úvodu Oliva vyjádřil víru v budoucnost „přepracovaného a technologicky diverzifikovaného automobilového průmyslu, který je lépe přizpůsoben novým společenským preferencím v oblasti mobility a… rostoucí poptávce po hi-tech pneumatikách.“ Tato budoucnost si musí vzít ponaučení ze zkušeností poslední dekády a především posledních 15 měsíců; jmenovitě průmysl musí inklinovat k udržitelnějším formám silniční dopravy, které vycházejí vstříc potřebě snižování emisí CO2 díky vyšší energetické účinnosti; dále nové produkty a obchodné modely musejí lépe odrážet potřeby globálních růstových trhů, zejména potřeby vysoce urbanizovaných regionů rychle se rozvíjejících ekonomik; a konečně se musí zvýšit bezpečnost provozu na silnicích díky progresivnímu designu pneumatik, který dále zkrátí brzdnou dráhu a zdokonalí ovladatelnost.

Devět procent v hledáčku
„V důsledku doprava znamená svobodu a rozvoj. Aby se toto naplnilo, musíme nabídnout mobilitu, která je dostupná, bezpečná a udržitelná,“ řekl Oliva a dodal: „Volba, která byla dobrá včera, nemusí být dobrá v budoucnu. Pro země s rozvíjejícím se dopravním systémem to znamená využívání diverzifikovaných energetických zdrojů, efektivnější systémy pohonu a lehčí a kompaktnější vozidla. Pro země s rozvinutým dopravním systémem to znamená… totéž. To je aréna, v níž Michelin aktivně pracuje.“

V silniční dopravě se spotřebovává kolem 45% veškeré vytěžené ropy. Až pětina z tohoto množství – a v nákladní dopravě 30% i více – se spálí za účelem překonání valivého odporu. To znamená, že kolem 9% světové spotřeby ropy jde na konto tohoto fenoménu. Na těchto 9% - v absolutních číslech osm milionů barelů denně – Michelin upírá zrak. „Víme, že s pomocí našich technologií a inovací jsme schopni významně pomoci životnímu prostředí – a navíc s velmi malými investicemi,“ řekl doslova Oliva.

Michelin momentálně pracuje na páté generaci „zelených pneumatik“. S každou novou generací Michelin dosáhl dvouprocentního snížení spotřeby pohonných hmot a redukce CO2. Podle vlastních propočtů tak za období od roku 1992 ušetřil osm miliard litrů paliv a 30 milionů tun kysličníku uhličitého.

Standardy i pro USA
Michelin sám sebe označuje za „advokáta“ prosazujícího myšlenku štítkování pneumatik. Legislativní proces, který uzákoňuje plnění minimálních požadavků co do ekonomické účinnosti a zavazuje výrobce informovat zákazníky o svých produktech, byl v Evropě úspěšně završen. Stejně tak v USA úřad NHTSA (podobný ministerstvu dopravy) pracuje na finalizaci nových regulativů a požadavků na informovanost spotřebitelů i na druhé straně Atlantiku. Legislativa má být představena ještě v první polovině letošního roku. Na rozdíl od Evropy však americká legislativa zřejmě nebude vyžadovat dosažení minimálních hodnot energetické účinnosti pneumatik. Michelin to považuje za špatné a přimlouvá se za to, aby v zájmu vyčištění trhu od krajně nekvalitních výrobků co do valivého odporu (kterými je americký trh bohužel zahlcen), minimální požadavky byly předepsány. Oliva poznamenal, že Michelin bude společně s dalšími významnými hráči na americkém trhu apelovat na Kongres a NHTSA, aby tyto standardy schválil.

Víc než pneumatiky
V části věnované autům na elektrický pohon Oliva připomněl „unikátní požadavky“, které tato vozidla kladou na pneumatiky. K požadavkům na nízký valivý odpor a hlučnost se tu přidává tlak na co nejmenší hmotnost, dokonalou uniformitu, optimalizaci šířky a celkového rozměru atd. Pneumatiky pro elektromobily se stávají kategorií samou pro sebe.

Michelin považuje boj za snižování hmotnosti a rozvoj elektrických pohonů za dva hlavní směry, které budou hýbat vývojem automobilů, a v duchu tohoto trendu bude upírat svůj zrak i dál než na samotnou pneumatiku. Příkladem takového přístupu je technologie Michelin Active Wheel, která integruje všechny důležité komponenty automobilu do kola – elektropohon, brzdy a odpružení. Zpod kapoty tak mizí motor, vůz je zbaven i tradičního zavěšení a převodového ústrojí. Pro elektrické a hybridní aplikace, které nevyžadují elektrický systém zavěšení, vyvíjí Michelin systém „motorizovaných kol“. Koncept BB1 odhalený na autosalonu ve Frankfurtu obsahuje dvě „motorizovaná kola“ na zadní nápravě. Podobný, hybridní koncept vyvinutý Renaultem počítá také se dvěma koly poháněnými vestavěnými motory. V této souvislosti jsou zajímavá slova hlavního technického ředitele Nissanu o tom, že zdokonalení technologie motorů uložených v kolech je tou hlavní podmínkou pro raketový nástup elektrických pohonů.

V závěru Oliva řekl: „Michelin se považuje za víc než výrobce pneumatik. Považujeme se za plnohodnotného partnera, který je schopen zvládat výzvu jménem udržitelná mobilita.“ Důkazem je pozice Michelinu jako předního světového výrobce pneumatik, partnera automobilek v oblasti technologického vývoje a v neposlední řadě „lobbisty“ v oblasti legislativních procesů. „Jsme vedoucím subjektem našeho odvětví a součást řešení pro budoucnost silniční dopravy,“ shrnul manažer Michelinu s česky znějícím jménem Patrick Oliva.


 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz