Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 12 » Vývoj montážních strojů na osobní pneumatiky

Vývoj montážních strojů na osobní pneumatiky

 
Servisni_technika

čtvrtek, 31. května 2012

Přibližně před rokem vyšlo číslo Pneu revue, na jejíž obálce bylo připomínáno desáté výročí bez montážní páky. Ústřední myšlenkou byla varianta demontáže pláště z disku bez použití montážní páky při přetahování patek přes okraj ráfku. Že takové stroje již několik roků existují, je všeobecně známé, ale že už uplynulo deset roků, bylo pro mě překvapivé. Pod dojmem těchto informací ve mně začala uzrávat myšlenka na pojednání, rekapitulující trendy a vývoj v několika posledních desetiletích.

 

Pro tento účel jsem zapátral po nějakých historických podkladech a našel jsem některé starší katalogy s produkty do pneuservisů. Mezi nimi byly obsaženy také montážní stroje na osobní pneumatiky. Nejstarší z nich je z roku 1984, takže plný název tohoto článku by mohl znít – Vývoj montážních strojů na osobní pneumatiky za posledních 28 roků. Ještě než se zaměříme na parametry a schopnosti jednotlivých strojů, tak by bylo dobré se podívat na vývoj osobních pneumatik, a to z pohledu šířky a profilového čísla a také přes průměr disku.

Čím dál tím větší     
V posledním období jsem se, přes jednoho mého známého, dostal k několika kolům na vozidla Porsche. Především zadní kola svým rozměrem – 325/30 ZR19 , budila trošku respektu. Vzhledem k tomu, že se jedná o polozávodní aplikaci, tak pláště jsou v bočnici o něco tužší. Jejich demontáž  montáž není úplně jednoduchá, navíc budí respekt i cena kompletu, která se může pohybovat na částkách nad padesát tisíc korun. Pokud se vrátíme o zmiňovaných třicet let zpátky, tak v té době se začaly objevovat první nízkoprofilové pneumatiky na vozidlech. Opravdu se jednalo spíše o výjimky, běžným standardem byly profily sedmdesát a osmdesát. Stejně jako s plášti se experimentovalo s disky, ale běžným standardem byl 13“ a 14“. Postupem času se začaly objevovat i sedmnáctipalcové, které jsou dnes již běžným standardem. A pořad se zvětšovaly, takže dvacetipalcové disky a větší se dnes objevují čím dál tím častěji. K tomu se začaly rapidně snižovat profily plášťů a také jejich šířka. Přes dnes již běžný profil 50 se dostal až k nejnižší dvacítce. Šířka se u plášťů na SUV vozidla a luxusní limuzíny pohybuje kolem 300 mm. O důvodech, proč jsou kola čím dál tím větší a profily nižší, nebudu dlouze přemýšlet. Jediné, co lze říct, je, že takový je vývoj a trend, na který logicky musí reagovat výrobci montážních strojů a také pneuservisy, servisující taková kola.

Od pák k montážním strojům 
Nedávno jsem hovořil s jedním dlouholetým majitelem pneuservisu, dá se říct matadorem v pneubranži, o servisování nákladních pneumatik. Protože nějakou dobu pobýval ve Spojených státech, tak mi potvrdil dřívější informaci, že se v tamních končinách na nákladních vozidlech používají prakticky dva rozměry pneumatik s vysokým profilem. Co se týká pneuservisů, na demontáž a montáž pneumatik používají montážní stroje, ale také montážní páky. Vzhledem k vysokým profilům dokáže zkušený servisní mechanik zdemontovat a namontovat pneumatiku pomocí pák rychleji než na montážním stroji. Pokud se vrátím k osobním pneumatikám, tak práce s montážními pákami byla v prvopočátcích jedinou variantou. Výrobce pneumatik Michelin dokonce vydal retroplakát, na kterém je uvedeno, že i každý chlapec namontuje pneumatiku pomocí montovacích pák. I v současné době by bylo možné ručně zdemontovat a namontovat pneumatiku 165/70 R13, ale pokrok a vývoj nelze zastavit. Především z důvodu tlaku na zkrácení servisních úkonů si nelze představit práci s montážními pákami. Ve firmách zabývajících se servisem pneumatik se to projevilo přibližně před čtyřiceti lety, kdy se objevily první montážní stroje.

Klasika používaná až do dneška      
Pokud jsem otevřel výše zmiňovaný první katalog a hledal v něm osobní montážní stroje, tak jsem našel dva kusy. Svým vzhledem jsou prakticky identické se stroji vyráběnými a používaným do dnešní doby. Čtyřčelisťové upínací stolky, boční pneumatické stlačovače patek, montážní ramena s kovovou montážní hlavou. Dá se říct, že se jedná o klasiku. Ze dvou uvedených strojů je na vyšší úrovni stroj nazvaný Automatik, s pneumatickým posunem a aretací montážního ramene. Zajímavým parametrem jsou rozsahy upnutí podle průměru disku, z vnější strany do 16“, z vnitřní strany až do 20“. Z toho je patrné, že výrobce už kalkuloval s vývojem kol do větších rozměrů.

Celý článek si přečtěte v PR č. 2/2012

 

 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz