Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 14 » Přímo, nebo nepřímo? Čas ukáže

Přímo, nebo nepřímo? Čas ukáže

 
TPMS

pondělí, 26. května 2014

Od počátku listopadu 2014 bude muset být každý nový osobní a lehký užitkový vůz prodaný v Evropské unii vybaven systémem monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS). Unie se tak stane po USA druhým územním celkem, kde bude vybavení TPMS povinné. Otázka, na kterou si výrobci automobilů musí odpovědět, zní, který typ monitorování tlaku v pneumatikách pro ně bude nejlepší.

 

Zatímco přímé systémy TPMS si získaly převahu v první fázi uvádění právních předpisů ECE R64 v život, tedy od listopadu 2012, Dunlop Tech GmbH,  jeden z výrobců nepřímého TPMS, vyjadřuje důvěru v rostoucí podíl právě tohoto systému.  

„Nepřímé systémy nabízejí zákazníkům výraznou výhodu, protože nepřinášejí  žádné dodatečné náklady a jejich životnost se rovná době životnosti vlastního vozu,“ říká Bernd Schuchhardt, generální ředitel Dunlop Tech GmbH, německé dceřiné společnosti firmy Sumitomo Rubber Industries. Na únorové konferenci u příležitosti Tire Technology Expo v Kolíně nad Rýnem Schuchhardt představil nepřímé TPMS (nebo iDWS – indirect Deflation Warning System, jak ho nazývá Dunlop Tech), shrnul jeho výhody a nevýhody  a vyjádřil názor, že i když zpočátku zřejmě převládnou  přímé TPMS systémy, ve střednědobém a dlouhodobém horizontu bude nepřímé měření získávat na síle.

Softwarové moduly
Princip iDWS od Dunlop Tech (Dunlop Tech je jedním ze tří hlavních dodavatelů této technologie, dalšími jsou Continental a NIRA Dynamics) je jednoduchý: sleduje se průměr každé ze čtyř rotujících pneumatik, hodnoty se  porovnávají a nižší tlak je pak detekován u pneumatiky rotující rychleji než ostatní. Tento systém byl uveden na trh již v roce 1990 (jako první tuto technologii používaly Toyota a BMW) a podle Schuchhardta velmi úspěšně, bez jediné stížnosti od zákazníků. Později se systém přizpůsobil požadavkům americké FMVSS138 a evropské ECE R64 legislativy, která požaduje, aby  TPMS systém byl schopný detekovat nepravděpodobný, ale možný únik tlaku ve všech čtyřech pneumatikách zároveň, což původní iDWS nemohl splnit. „Tento systém reagoval na únik vzduchu velmi rychle,“ poznamenal Schuchhardt. „Například 30 % deflace v obvyklé provozní rychlosti šlo  detekovat za méně než jednu minutu. Slabinou však bylo, že nemohl detekovat simultánní deflace,  jako difúzní efekty nebo, velmi hypoteticky, propíchnutí všech čtyř pneumatik najednou. Pro řešení tohoto problému jsme vyvinuli RFM (rezonanční kmitočtová metoda) modul. „RFM detekuje deflaci pneumatik porovnáním rezonanční frekvence mezi normálním a sníženým tlakem. Softwarové moduly DLR a RFM běží paralelně,  a tak dokážou detekovat všechny situace, v kterých může dojít k poklesu tlaku v pneumatice. Systém skládající se ze dvou modulů a splňující všechny legislativní požadavky spatřil poprvé světlo světa na severoamerickém trhu v Hondě Accord a Mazdě 6 v roce 2012. Ve stejném roce ho v Evropě využila Honda CRV a Mazda 6. „Máme nyní mnoho nových projektů, systém využívá stále více a více automobilek, a to zejména u vozů s velkým objemem výroby,“ sdělil Schuchhardt. „V blízké budoucnosti ho uvedeme na trh ve velmi vysokém množství.“

Jak bylo uvedeno výše, moduly DLR a RFM jsou softwarové aplikace, což je hlavní rozdíl mezi iDWS a přímými TPMS. Nepřímé systémy, jako ty vyvinuté Dunlop Tech, nevyužívají žádný vlastní hardware. „Naše iDWS využívá stávající systémy a senzory ABS/ESC,“ vysvětluje generální ředitel Dunlop Tech. „Nejsou nutné žádné další elektronické součástky nebo baterie.“ Dunlop Tech působí jako dodavatel druhého stupně a dodává svůj software výrobcům ABS, ESC a ESP systémů.

Jak na lidský faktor
Nepřímé systémy jsou velmi atraktivní z hlediska nákladů pro modely vozů s velkým objemem výroby. „Jakmile je software aplikován na všechny značky pneumatik a jejich velikosti, náklady na jeden vůz jsou poměrně nízké.“ Schuchhardt ovšem připouští, že při srovnání obou konkurenčních technologií se vyskytují vždy klady i zápory. Na straně kladů hned vedle ceny figuruje snadná údržba. „Neexistuje žádný účinek stárnutí, nic se neopotřebovává a nic se nemusí měnit. Nastavení je velmi snadné:  nahustíte pneumatiku na správný tlak, zmáčknete knoflík a to je vše.“ Schuchhardt ale také konstatuje, že iDWS postrádá celkovou detekci tlaku (a doprovodnou grafiku stavu na přístrojové desce), kterou nabízejí přímé systémy. „To znamená, že zákazník používající nepřímý systém má zodpovědnost za nahuštění pneumatik na správný tlak. Pak jen zmáčkne tlačítko a funguje to. Přímý systém může výrobce nastavit na přesnou úroveň, zatímco nepřímý systém vždy vypočítává výstražnou úroveň sám o sobě - stisknutím tlačítka řeknete systému, že to je tlak, který chcete mít.“

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2/2014

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz