Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 07 » Měření tlaku: nové výzvy

Měření tlaku: nové výzvy

 
image1050

Continental usilovně pracuje na vývoji nového systému TPMS (tyre pressure monitoring systém – systém monitorování tlaku v pneumatice), který bude oproti stávajícím produktům přesnější a spolehlivější a překoná některé nešvary dnes rozšířených...

 
Continental usilovně pracuje na vývoji nového systému TPMS (tyre pressure monitoring systém – systém monitorování tlaku v pneumatice), který bude oproti stávajícím produktům přesnější a spolehlivější a překoná některé nešvary dnes rozšířených systémů. Mezi ně patří zejména poměrně časté „plané poplachy“, kdy zařízení vyhodnotí a hlásí úbytek tlaku, aniž by k němu ve skutečnosti došlo.

Nový systém TPMS od Continentalu má tu zvláštnost, že čidlo není instalováno na ráfku u ventilu (viz malé foto), ale na vnitřní ploše pneumatiky. Tím, že je umístěno dál od styčné plochy ráfku s patkou, není vystaveno takovým výkyvům teplot jako v této oblasti. S tím souvisí eliminace planých poplachů, které jsou vesměs způsobovány prudkými tepelnými excesy při vysoké zátěži pláště. Další předností je nižší riziko mechanického poškození čidla, ke kterému někdy dochází při výměně pneumatik. A Continental slibuje, že ani tím výhody nového TPMS ještě nekončí. Umístění čidla do pneumatiky přímo vybízí k uložení dat, jako např. podmínky, na které je plášť konstruován, rychlostní index, maximální zatížení nebo hustící tlak. Tyto údaje lze společně s údaji o aktuálním tlaku v pneumatikách poskytovat palubním elektronickým systémům. Když např. ABS „ví“, na jakém typu pneumatik automobil jede, brzdná dráha při brzdění ze 100 km/h se může o jeden metr zkrátit. Alespoň to tvrdí Peter Säger, vedoucí vývojového týmu nového TPMS. „Tento inteligentní systém jednoduše zařadí pneumatiku podle výkonnostní kategorie a vysílá tuto informaci řídící jednotce brzd, která podle toho vybere optimální řídící algoritmus. Podobně může z takových informací těžit třeba systém kontroly stability ESC,“ doplňuje Säger.

Díky umístění snímacího zařízení pod běhounem lze provádět i další kontrolní funkce, např. nastavení tlumičů pérování, světlometů či regulace hustícího tlaku při větším zatížení. Zde ovšem s přidáním dalšího integrovaného senzoru. Také informace o distribuci hmotnosti (rozdělení zátěže na jednotlivé pneu) poskytnuté systémům ABS a ESC před započetím jízdy umožní jejich efektivnější fungování. Velký počet nehod nákladních souprav má na svědomí sklouznutí nákladu k jedné straně; i zde může mít včasné akustické varování či automatické snížení rychlosti v zatáčce – obojí s přispěním dat poskytnutých inteligentní pneumatikou – nedozírnou cenu.



 
 
 

Komentáře k článku

K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz