Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 11 » Už u vás byli? Řeč je o inspekci v servisu

Už u vás byli? Řeč je o inspekci v servisu

 
image934

Stejně tak jako do restaurace, kam chodíte na oběd, může přijít na kontrolu hygienik, pneuservis mohou navštívit inspektoři České obchodní inspekce. Ale nemusíte se bát, že vaše kola budou brát někam na převážení. Tak podrobné kontroly většinou...

 
Stejně tak jako do restaurace, kam chodíte na oběd, může přijít na kontrolu hygienik, pneuservis mohou navštívit inspektoři České obchodní inspekce. Ale nemusíte se bát, že vaše kola budou brát někam na převážení. Tak podrobné kontroly většinou nebývají. Dejte si pozor hlavně na formality, jako je správně vyúčtování. Na účtence by měly být všechny náležitosti včetně vypsané ceny materiálu, práce atd. Účtenka se všemi formálními náležitostmi má být na požádání vydána zákazníkovi.

„V roce 2010 jsme udělali v pneuservisech 52 kontrol na přezouvání pneu. Kontroly provádíme hlavně v období, kdy je to aktuální, tedy na jaře a na podzim - v době, kdy každý přezouvá a provozovny mají největší obrat. Nedostatky byly zjištěny v deseti provozovnách. Většinou se jednalo o porušení paragrafu 12 zákona o ochraně spotřebitele, říká Michal Maxa, vedoucí oddělení ochrany spotřebitele České obchodní inspekce (ČOI). Inspektorům podle něj vadilo, že pneuservisy neseznámily zákazníky s cenou služby, případně doplňkových materiálů, jako jsou například závaží. V případě, že nejsou práce prováděné na počkání, by měla být předběžná kalkulace ceny těchto prováděných prací a materiálu zahrnuta v objednávce služby.

Počet udání je nízký
V servisech se většinou nejedná o náhodné kontroly, ale o kontroly plánované, „náhodné“ je například nalezení nové provozovny, kde se kontrola následně provede, a to jak v provozovnách, které fungují jen jako samostatné pneuservisy, i v těch, které nabízejí služby v kombinaci s autoservisem. Plánovaných kontrol autoservisů přitom v minulém roce proběhlo okolo sto padesáti. Počet udání od lidí nespokojených se službami - v úřední řeči podání, byl v minulém roce v řádu jednotek. Lidí, kteří se na ČOI obrátili se stížností, nebylo v minulém roce více než deset. Jen z některých podání přitom vznikne takzvaný podnět ke kontrole, která se zaměřuje zejména na předmět tohoto podání. „Nějakým způsobem jsou ale posuzovány všechny podněty, tedy i ty anonymní, i anonym totiž může upozornit na činnosti, které jsou předmětem dozoru ČOI. Zákonná povinnost šetřit anonymní podněty ale neexistuje, záleží na posouzení získaných informací“ upozorňuje Maxa. Výběr servisů pro kontrolu ve většině případů vychází ze znalostí „terénu“, úředníci se často snaží pokrýt jednotlivé lokality. Každá kontrola je více-méně individuální.

Nesmíme zapomenout, že také služební vozy inspektorů ČOI potřebují svůj pneuservis a úředníci snažící se pracovat efektivně, mohou návštěvu pneuservisu například z důvodu přezutí svého vozu využít i ke kontrole. Podle Maxy ale většina kontrol není komplexní. V menší míře proběhnou podrobnější kontroly pneuservisů, které vyžadují vozidlo. Jedině s ním je možné posoudit kvalitu a jakost poskytované služby. Při podrobných kontrolách bývá automobil, na kterém proběhnou sledované servisní úkony, převezen k posouzení kvality provedených prací na jiném místě. „Malá frekvence kontrol tohoto druhu vyplývá ze skutečnosti, že s kvalitou prací, které servisy provádějí, nebývá až tak velký problém,“ říká odborník z ČOI. Svědčí o tom také minimální množství podnětů od spotřebitelů.

Pneu bez označení
Zatím jsme mluvili jen o servisních pracích, jenže v provozovnách se také prodává různé autopříslušenství, autodíly, atd. I sortiment tohoto druhu bývá předmětem kontroly ČOI, a v této oblasti se podle Maxy dělí ČOI o kompetence s Ministerstvem dopravy. Výrobky, které jsou homologovány, schváleny ať už na území České republiky, nebo na území Evropské unie, spadají do kontrolní pravomoci Ministerstva dopravy ČR. A výrobky, které neprošly procesem schvalování, nebo homologace, nejsou tedy nikam formálně zařazeny, spadají do kontrolní kompetence ČOI, z tohoto důvodu například Česká obchodní inspekce provádí vedle kontrol kamenných obchodů také kontrolní internetové nákupy. „Například nedávno jsme odhalili na trhu pneumatiky, které byly označeny tak, že toto označení budilo pochybnosti o jejich homologaci. Posléze se ale zjistilo, že kola pravděpodobně mají všechna potřebná schválení, a výrobce zřejmě jen pneu správně neoznačil. I takové věci se stávají,“ říká Maxa a dodává, že tuto záležitost převzalo k došetření Ministerstvo dopravy, protože spadá do jeho kompetencí – jak jsme již uvedli – vše homologované se týká ministerstva.

Celý článek si přečtěte v PR č. 3/2011


 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz