Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 23 » Buďte rádi, že jsou tak komplikované!

Buďte rádi, že jsou tak komplikované!

 
Lide

pátek, 15. září 2023

Milan Krupička patří k matadorům české pneumatikářské branže, jako jednatel společnosti Proxima CZ působí v oboru již od začátku 90. let. Provozovnu Proximy v Hradci Králové jsme navštívili uprostřed léta, v době „pneuservisního“ i celkového pracovního klidu. Proxima CZ je dnes tak trochu na rozcestí a zaobírá se myšlenkou, zda pokračovat ve spolupráci, na níž v podstatě vybudovala svoji existenci. Chce také stavět a modernizovat, ale tento záměr zase vázne na úředních „razítkách“.

 

Společnost kdysi slovy Milana Krupičky zajišťovala 70 % prodejů koncernu Bridgestone, byla největším partnerem nejdříve v osobních a potom v nákladních pneumatikách. Podíly už dnes nejsou tak vysoké, přesto zůstává významným partnerem Bridgestonu v Královéhradeckém kraji a ráda by jím i zůstala. Jenže svět se mění a mnohé z toho, na čem Proxima CZ založila své aktivity, již neplatí.

Chybí nám komunikace
Proxima CZ byla zakládajícím členem sítě First Stop a tehdy, v roce 2007, přesvědčila Bridgestone, aby společně vybudovali síť subdealerů, kteří by prodávali zboží koncernu. Tyto firmy tehdy nevyhovovaly přísným parametrům pro vstup do sítě, ale byli to – slovy Milana Krupičky – loajální zákazníci Proximy, kteří řemeslu rozuměli a dělali kvalitní práci. Záměr se zdařil a úspěšně funguje dodnes. Jenže od té doby uteklo hodně vody a sám Milan Krupička neví, jestli je dnes Proxima CZ se sítí First Stop na „stejné vlně“. „Nevím, jestli se dohodneme,“ naráží Krupička na plánovanou schůzku, která se měla uskutečnit týden po našem rozhovoru. „My jsme podepsali poslední smlouvu v roce 2011 a od té doby jedeme takříkajíc na dobré slovo. Hodně se změnilo. Od sítě odešla společnost Storex a všichni vědí, že ten rozchod byl poměrně bouřlivý. Něco se děje, ale z toho, co víme, jsou chystané změny dost diskutabilní. Mluví se o nákupních platformách, ale to jsou věci, které nejsou extra moderní a které byly v kurzu před patnácti lety. My si naopak myslíme, že v dnešní době jsou důležitější aktivity vůči prodejcům, členům sítě.“

„Mám starost, jak to všechno dopadne. My jsme byli zakladatelé, průkopníci, tlačili jsme to a viděli spoustu pozitiv. Umožnilo by to dělat byznys tam, kam jsme sami nedosáhli. Ale mám pocit, že tímto směrem to momentálně nefičí,“ dodává Krupička. V době svého největšího rozvoje měla síť na padesát členů, dnes je prý zhruba na polovičce. Co v současné době hodně chybí, je komunikace. „Dřív jsme měli franšízový výbor, scházeli jsme se před každou sezónou, vyměňovali si názory a řešili problémy. To nám dnes citelně chybí. Rovněž mám dojem, že polské vedení nedostatečně akcentuje rozdíly v národní mentalitě. Že věci, které mohou fungovat v Polsku, nemusí fungovat tady. Typicky to byly v minulosti akce spojené s nutností zákazníků se někde registrovat. Než aby to udělali, raději šli jinam,“ vyjmenovává problémy Milan Krupička.

„Možná se dohodneme, zasvítí sluníčko a pojede se dál. Možná bude First Stop za patnáct let nejlepší sítí v Evropě. Ale dost možná se bude jejich nová koncepce rozcházet s tím, jak my nahlížíme na obchod,“ přemítá Milan Krupička v očekávání příštích jednání.

Je cítit, že lidé šetří
Přecházíme k obecné situaci na trhu a k tomu, jak si dnes Proxima CZ vede. „Jaro bylo docela pěkné, práce bylo dost a totéž mi potvrdili i zástupci servisů, které zásobujeme. Ale je znát, že se šetří. To už ostatně začalo v říjnu minulého roku. Do té doby byl rok 2022 jako v pohádce. Nepamatuji si, že by se zimní pneumatiky prodávaly v červnu a červenci – nebo aspoň v takovém množství. Všichni strašili nedostatkem zimních pneumatik, lidi si také asi řekli, že než aby si nechali peníze sežrat inflací, radši se jich zbaví. Ale to se vyčerpalo a v desátém měsíci nastal propad,“ popisuje situaci posledních měsíců Krupička.

Proxima CZ prodává obratově více nákladních pneumatik než osobních. I zde je cítit velký pokles, malou útěchou jsou o něco menší tlaky on-line světa. „Jsou zde větší výkyvy než v osobních jak směrem nahoru, tak dolů. Zájem o pneumatiky může vystřelit jedna velká zakázka, kterou firma dostane. Nebo naopak – když není práce, padá poptávka. Což je typické pro dnešní dobu,“ shrnuje situaci s TBR jednatel firmy.

Pro obor je dobré, když roste složitost a komplikovanost pneumatik, ač si na to pneuservisy někdy stěžují. „Slyším někdy kluky ze servisů, jak nadávají na homologace a různé další speciality. Říkám jim – buďte rádi, to nikdo z e-shopu nevyčte, vy jste ta autorita, díky tomu prodáváte a dává vám to šanci,“ říká Krupička a dává příklad: „Byl tu u mě zákazník, realitní makléř, a že má pneumatiky z polského e-shopu. Já na něj, že má ale pneumatiky pro Mercedes, nikoli pro své BMW. U této značky je vždy problém, když nejsou použity správné homologované pneu a tím pádem není dodržen správný převodový poměr mezi přední a zadní nápravou. Klidně to může způsobit zánik záruky na převodovku. Pět pneumatik ve stejném rozměru, homologovaných pro pět různých značek, má dnes sice jemné, ale pro provoz zásadní odlišnosti. Buďme rádi, že to tak je, kdyby to bylo jednoduché, lidi by si to dělali sami.“

To samozřejmě vyžaduje kvalifikaci, vzdělání, lépe řečeno permanentní vzdělávání. „Dnes pneuservisy spíš ubývají, kola se zvětšují, jsou už pomalu jak nákladní. S tím rozdílem, že si nemůžete pomoct nějakýma pajcrama, protože jsou drahá a krásná,“ říká Krupička a dodává, že kvalitního gumaře si dnes nekoupíte, musíte zaplatit automechanika a až po pěti letech praxe z něho bude špičkový pneuservisák.

Čína dříve „fuj“, dnes „huj“
Proxima se snaží edukovat spolupracující pneuservisy v otázce cen za práci i marží. „Situaci tady v regionu je různá. Některé venkovské pneuservisy stále chtějí svých 20 % a pak jsou se zbožím neprodejní. Zato se bojí říct více za práci. Těch, kteří schovávají cenu práce do ceny pneumatiky, je už minimálně. Spíš se setkávám s tím, že mají práci zbytečně nízko. V místě, kde nejbližší konkurence bere za přezutí 1400 korun, oni dělají za 800. Proč? Často je v tom strach, že přijdou o své zákazníky. Ale kdyby nedělali jen sami a měli zaměstnance, nemohli by s tím vyjít,“ sděluje své zkušenosti z regionu Milan Krupička.

Proxima CZ se potýká také s tím, že jí chybějí některé dříve oblíbené značky. „Bridgestone zrušil osobní Dayton, prý na něj nemá výrobní kapacitu. Dayton byl pro e-shopy drahý, ale pro servis to byla výborná značka – výroba v Evropě, základ ve Firestonu, garance prémiové značky, prostě dobrý příběh.“ Koncern už ani nedodává 13- a 14palcové zimní Firestony, těch firma prodávala tisíc za sezónu. Výsledek? Proxima musí hledat nový budget, chybějící značky začíná nahrazovat Kenda a některé další. „Pro naše partnery to je však problém, protože dvacet let říkali zákazníkům ,Čína fujʻ a teď ji sami nabízejí. Není divu, že s tím trochu zápasí.“

V přijímací místnosti převládá prezentace alu ráfků nad pneumatikami, a tak se ptám na zkušenosti s tímto sortimentem. „Dříve jsme brali kola na paletách, ale to je také dávno pryč. Všechna auta dnes vyjíždějí na hliníkových kolech, a tak se prodávají i na zimní sady. Ale lidi si víc vybírají – hlavně nechtějí mít problémy s typovými listy, a tak žádají kola s originálními parametry, jaká mají zapsána v techničáku. Tím sortiment neskutečně bobtná.“ Doba, kdy přijel zákazník se slovy – dej mi tam nějaké hlíny – skončily. „Já sám jim říkám, ať si pořádně vyberou. Protože to auto budete mít osm let a když se na něj podíváte, buď se budete smát, nebo vám bude smutno,“ říká s malou nadsázkou Krupička.

Plány do budoucna
Proxima by ráda rozšířila a zmodernizovala svůj servis na Pražském předměstí, ale zatím tomu brání chybějící úřední razítka. Doufá, že povolení se sveze s výstavbou nového nadjezdu, pro který potřebuje investor kousek pozemku Proximy.

Historie úspěšného královehradeckého „hráče“ v oboru prodeje a servisu pneumatik tedy pokračuje. Je zřejmé, že po čtvrtstoletí existence se nachází na křižovatce, která jej může nasměrovat na nové cesty. Přejeme mu tedy, aby ta sázka na budoucnost byla šťastná.

 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz