Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 08 » Pneumatika není cédéčko
Léto – zima, nebo také jaro – podzim. Obchodníci s pneumatikami pracují v roce podle tohoto zvláštního „dvoutaktu“. O vyhlídkách již zahájené zimní sezony, o hodnocení skončené letní, o momentální situaci na trhu pneumatik u nás i o legislativních...
Léto – zima, nebo také jaro – podzim. Obchodníci s pneumatikami pracují v roce podle tohoto zvláštního „dvoutaktu“. O vyhlídkách již zahájené zimní sezony, o hodnocení skončené letní, o momentální situaci na trhu pneumatik u nás i o legislativních aspektech zimní výbavy automobilů jsme při příležitosti představení pneumatiky ContiWinterContact TS 830 hovořili s ing. Karlem Kučerou, ředitelem divize marketingu Barumu Continental.
Jaký vliv na prodej pneumatik očekáváte v souvislosti se zavedením značky Zimní výbava, která letos začne poprvé platit od 1. listopadu? Myslím, že vyhláška ministerstva dopravy není právě jednoznačně specifikována a že byla komunikována dost pozdě. Na druhou stranu těžko říci, zda by se tomu věnovala pozornost v červnu, když platnost je až od listopadu. Ještě není úplně jasné, na kterých úsecích budou značky osazeny a kdo, jak a kdy bude dodržování předpisu kontrolovat. Ale jinak je to rozhodně krok správným směrem, aby lidé byli více ohleduplní vůči sobě i vůči okolí, více informovaní o bezpečnosti silničního provozu v zimě, protože v zimním období je přece jen riziko nehody vyšší než v létě. To nové ustanovení má ale i ekologický rozměr: Když dejme tomu jeden řidič ze sta nemá zimní výbavu, tak všichni ostatní kvůli němu zůstanou stát, zbytečně se zdrží, zbytečně spálí pohonné hmoty na topení při čekání na vyproštění toho jediného hříšníka. Dá se ovšem říci, že i tak jsou naši řidiči rok od roku „uvědomělejší“ v používání zimních pneumatik a možná to také souvisí s jejich zlepšující se ekonomickou situací. Ještě před deseti lety používalo zimní pneumatiky asi 35 řidičů, dnes je to už 55 procent – dokládají to oficiální průzkumy.
Zpět k té otázce: Čekáte nějaký bezprostřední dopad nové zákonné úpravy na obchod, nebo – máme polovinu října – se již nějaký vliv projevuje?
Myslím si, že ten nárůst prodeje zimních pneumatik je určitý trend, znatelný – jak jsem již řekl – už v minulých letech a že teď nějaký výrazný nárůst, nebo nějaká špička nebude. Domnívám se, že ti lidé, kteří jezdí hodně, respektive pravidelně, tak ti již zimní pneu mají, takže bude nějaká obměna, budou i nové nákupy, ale že by nastal nějaký skokový nárůst, že by třeba 100 procent řidičů jezdilo na zimních pneumatikách – tak to určitě očekávat nelze.
Myslíte si, že vliv finanční krize ve světě (a samozřejmě i domácího zvyšování cen energií, nájemného atd.), která se dříve či později alespoň částečně odrazí i na situaci u nás, se projeví například i na snaze šetřit i na pneumatikách?
Pokud by lidé měli hlouběji do kapsy, je otázkou, na čem by chtěli ušetřit: Zda by méně jezdili, méně tankovali, nebo šetřili na výbavě. Anebo budou chtít za málo či stejně peněz více muziky – vztáhnu-li to na náš byznys, pak třeba budou chtít k novým pneu i eurogaranci, pojištění pneumatik, nebo ještě něco jiného. Těžko lze předvídat, jak se spotřebitel zachová.
Dá se také říci, že budou-li řidiči hledat více a lepších služeb, pak raději zamíří do budovy v typických žluto-modrých barvách, než někam jinam, třeba do neznačkového servisu?
Zákazníci mají k maloobchodní síti Barum důvěru, protože pro ně znamená jednak velkou tradici a jednak již vědí, co tam mohou očekávat. Když půjdou třeba k nějakému garážistovi, tak koupí pneumatiku dejme tomu o stokorunu levněji, ale už nemají jistotu, že jim tam budou schopni namontovat větší palcové řady, nebo nějaká speciální kola, například typu SSR (Self Supporting Ring – pneumatiky na dojetí) atd. Ve „žluto-modré síti“ tu jistotu mají. Lidé se stále dívají jen na tu cenu, ale za kvalitní maloobchodní sítí není jen montáž nové pneumatiky, ale představuje to také odběr ojetých pneu, jejich ekologickou likvidaci, znamená to vlastnit moderní stroje a zařízení, mít vzdělaný personál atd. U těch neznačkových servisů, nebo – jak my říkáme – garáží může zákazník takový servis stěží očekávat. (...)
Celý rozhovor si přečtěte v PR č. 4 / 08
K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.