Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 11 » MOBILNÍ SERVISOVÁNÍ NÁKLADNÍCH PNEUMATIK II

MOBILNÍ SERVISOVÁNÍ NÁKLADNÍCH PNEUMATIK II

 
image2173

V minulém čísle jsme se v první části podívali na činnost nabízenou některými pneuservisními firmami, a to servisování nákladních pneumatik mimo kamenné provozovny. Jedná se o tzv. mobilní servisování, především pro potřeby výjezdu někam na silnici,...

 
V minulém čísle jsme se v první části podívali na činnost nabízenou některými pneuservisními firmami, a to servisování nákladních pneumatik mimo kamenné provozovny. Jedná se o tzv. mobilní servisování, především pro potřeby výjezdu někam na silnici, formou asistenční služby v případě defektu, nebo pro potřeby dopravních společností, které odstaví svá vozidla na smluveném místě. Prošli jsem některé varianty vybavení a servisních činností s tím spojených.

Na začátku jsme se zabývali mobilním servisem nainstalovaným ve skříňové nástavbě nákladního vozidla s celkovou hmotností 7,5 tuny. Jde o velmi komfortní řešení. Vzhledem k vyšším pořizovacím a provozním nákladům jsme se postupně přiblížili k řešení mobilního servisu v dodávkovém vozidle do 3,5 tuny. Vzhledem k menšímu prostoru a užitečné hmotnosti se jeví jako stěžejní vybavení na demontáž a montáž nákladních pneumatik do 22,5“. Jednou z možností jsou montážní páky, nebo jejich modifikace, v kombinaci s dalšími přípravky, zmíněné v závěru článku v minulém čísle. Také jsme se zmínili o možných problémech s demontážemi a montážemi nízkoprofilových pneumatik. Řešením by měly být speciální montážní stroje, které se prosazují v posledních letech.

Montážní stroje do dodávky
Existují dvě základní varianty montážních strojů do dodávkových vozidel. Rozlišují se podle místa, kde se vlastní demontáž a montáž pneumatiky provádí, jestli uvnitř dodávky nebo na zemi vedle ní. Pro první variantu jsou určeny montážní stroje, které jsou stavebně navrženy tak, aby byly co nejužší. Např. montážní stroj Navigator 26 HW od italského výrobce Butler má šířku 685 mm, takže se dá bez problémů umístit i do zadní části dodávky mezi blatníky. Kromě malé prostorové náročnosti se stroj vyznačuje také nižší hmotností, a to 380 kg. Upnutí kola do stroje je přes hydraulicky roztažitelné čelisti. Nevýhodou této varianty je, že se kompletní kolo musí nějakým způsobem dopravit nahoru do dodávky a přesunout ke stroji. Pro druhou variantu existují montážní stroje, které jsou pro převoz schovány uvnitř dodávky, ale pro vlastní demontáž a montáž se pneumaticky nebo hydraulicky vysunou nebo vyklopí z vozidla ven. Jedním z typů výsuvných strojů je stroj od společnosti Rema Tip Top pod názvem Unimont 16,5-24,5 EVO mobile. Ten je pneumaticky výsuvný a upínání kola je manuální pomocí rychloupínacích čepů. Po upnutí kola se nejdříve stlačí patky pneumatiky pomocí pneumatických stlačovacích kuželů a poté se provede demontáž. V jejím průběhu je upnuté kolo zajištěné a neotáčí se. Naopak, otáčí se uprostřed upnutý nástroj, podobný háku s palcem. Co se týká umístění stroje Unimont ve vozidle, možnosti jsou dvě. Jednak do zadní části vozidla, aby se vysunoval mezi zadní dveře, ale také za kabinu, aby se vysunoval do bočních dveří. Mezi hydraulicky výklopné stroje patří také Butler Navigator 26 HW.T, s elektromotorem na otáčení kola a hydraulicky rozevíratelnými čelistmi. Hydraulicky je také ovládané rameno se stlačovacím kuželem, do kterého se v případě potřeby vloží nástroj v podobě háku. Optimální umístění tohoto stroje ve vozidle je před zadní dveře. Dalším typem výklopného montážního stroje je Promaxx TCG 126. Základním stavebním prvkem je hydraulicky výsuvné rameno s upínacími čelistmi, do kterých se upne kolo a pomocí elektromotoru se také otáčí. Dále se manuálně vyklopí rameno s nástrojem ve tvaru kužele na stlačení patek pneumatiky. Po stlačení se do kužele zasune a zajistí nástroj v podobě háku a provede se demontáž vnější patky. Vnitřní patka se vytlačí zezadu pomocí kužele. Ze zkráceného popisu pracovního postupu je patrné, že práce na stroji Promaxx je hodně podobná práci na klasických nákladních montážních strojích z kamenných servisů. Optimální umístění je za kabinu do bočních dveří, ale možné je i před zadní dveře. Tím jsme vyčerpali různé varianty montážních strojů pro dodávková vozidla do 3,5 tuny nosnosti.

Celý článek si přečtěte v PR č. 4/2011.


 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz