Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 12 » Finská letní ofenzíva

Finská letní ofenzíva

 
zline

čtvrtek, 22. listopadu 2012

Totální obměnou prochází nabídka letních pneumatik finského výrobce Nokian Tyres. eLine, zLine a xLine jsou názvy nových produktových řad, které mají přesvědčit zákazníky, že Nokian se svými kvalitami už nejenom blíží prémiovým značkám, ale že se jim zcela vyrovná.

 

„Pro vývoj nové generace pneumatik jsme zvolili zcela nový přístup. Zjistili jsme, že valivý odpor a přilnavost na mokru se nemusí vzájemně vylučovat. Našli jsme cestu, jak zdokonalit obě tyto vlastnosti najednou, aniž bychom tím ohrozili celkovou vyváženost výkonů. Tento inovační přístup si vyžádal zásadní změny ve stavbě pneumatiky a geometrii běhounu, stejně jako směs pryže využívající moderních technologií,“ vysvětluje Juha Pirhonen, manažer vývojového týmu společnosti Nokian Tyres.

eLine
Moment setrvačnosti této technicky vyspělé pneumatiky byl významnou měrou snížen, proto pneumatika velmi pohotově reaguje na pokyny řízení. Zatímco setrvačné síly standardní pneumatiky omezují přesnost jejích reakcí na řízení, pneumatika Nokian eLine se velice snadno a bez časové prodlevy ovládá, a to i v nečekaných a extrémních situacích.
Členitý běhoun spolu s pevnou korunou pneumatiky Nokian eLine minimalizují prokluz při zrychlování, zvyšují přilnavost na mokrém povrchu a zkracují brzdnou dráhu na kluzké vozovce.

Tradiční drážky na vnějším rameni pneumatiky Nokian eLine byly nahrazeny lamelami. Liší se rovněž tvar dezénových bloků. Dezénové bloky jsou na délku kratší a naopak širší. Díky tomu se tíha vozidla rozprostírá na větší ploše, čímž se minimalizují jak deformace způsobené kontaktem s vozovkou, tak valivý odpor. Bloky jsou v příčném řezu rovnější, díky čemuž se snižuje valivý odpor pneumatiky.

Směs pryže byla vyvinuta pro náročné podmínky užití, zároveň se však spolupodílí na celkové ekologické šetrnosti pneumatiky Nokian eLine. Tato vysoce palivově účinná pneumatika se dostane velmi rychle na svou provozní teplotu a po celou dobu jízdy disponuje nízkým valivým odporem. Zajímavé je, že v něčem čerpá nová pneumatika eLine i z technologie zimních pneumatik. Například čtvercová stopa pneumatiky Nokian eLine, která snižuje valivý odpor a zvyšuje přilnavost na mokru, se využívá rovněž u zimních pneumatik Nokian.

zLine
Pneumatika Nokian zLine pokračuje v úspěšné tradici svého předchůdce, pneumatiky Nokian Z G2. Vyrábí se v 31 rozměrech od 16 do 20 palců, v rychlostních kategoriích W (270 km/h) a Y (300 km/h).

Nová směs pryže Nokian Intelligent UHP Silica, vyvinutá pro pneumatiku Nokian zLine, je určena speciálně pro náročné jízdní podmínky při vysokých rychlostech. Molekulové řetězce jsou kombinovány s částicemi siliky, čímž vzniká extrémně pevná a přitom pružná kombinace. Směs pryže pracuje spolehlivě v široké škále teplot, přičemž zajišťuje výjimečnou přilnavost na mokrém povrchu.

Speciální vrstva pod pružným běhounem pneumatiky Nokian zLine je tvořena nano-silika směsí, která obsahuje malé molekuly. Tato jedinečná kombinace zaručuje významně pohotovější reakce na řízení, než je tomu u standardní směsi pryže. Nejnižší vrstva z vícevrstvé stavby je neobyčejně pevná a snižuje míru zahřívání pneumatiky a její valivý odpor. Dezén je asymetrický s odlišnou vnitřní a vnější stranou. Na pevná ramena na vnitřní i vnější straně navazují dezénové bloky, které se spojují v pevnější podélná žebra. Tato široká a masivní žebra zpevňují pneumatiku a omezují pohyb jednotlivých dezénových bloků při kontaktu s vozovkou. Tuhý běhoun tak vyniká jízdní stabilitou i při vysokých rychlostech. Kontrolu nad řízením podporují rovněž četná zakřivení běhounu, díky nimž jsou jak ramena, tak středová část běhounu v optimálním kontaktu s vozovkou. Podélným žebrům ze strany vnitřního ramena dominují hluboké postranní drážky, které zvyšují jízdní stabilitu. Toto nové inovační řešení hydrodrážek (Hydro Grooves) navíc chrání před vznikem aquaplaningu, protože voda z kontaktní plochy mezi vozovkou a pneumatikou je odváděna do podélných drážek.

V příčných hlavních drážkách na vnějším rameni se nacházejí oddělené drážky „vodojem“ (Swoop Grooves), které zabraňují vzniku aquaplaningu. Tyto eliptické drážky shromažďují větší množství vody v okamžiku, kdy se její objem v příčných drážkách začne zvyšovat.
Příčné drážky jsou rovněž více otevřené, což urychluje odvod vody z kontaktní plochy mezi pneumatikou a vozovkou. Odvod vody podporují také čtyři široké,  leštěné hlavní drážky, které též dodávají pneumatice atraktivní vzhled.

Půlkruhové drážky ve stěnách příčných drážek, které připomínají golfový míček, zvyšují jízdní komfort pneumatiky Nokian zLine. Inovační dezén s drážkami s tichým efektem snižuje vnější i vnitřní hlučnost vozidla.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4/2012
Ilustrační foto

 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz