Pneurevue.cz » Archiv

PNEU REVUE 4 / 18

V září jsem absolvoval hned tři prezentace nových pneumatik a při té příležitosti měl možnost hovořit s lidmi z vývojových oddělení. Automobilový svět se mění před očima a v té souvislosti se nabízí otázka, jak se všechen ten překotný vývoj dotkne pneumatik. Respektive zda pneumatika ve své současné podobě může držet krok s nejnovějšími technickými trendy, jako jsou hybridní pohony, elektromobilita či autonomní řízení. Tuto otázku jsem také položil a dostalo se mi odpovědi, že ano, že pneumatika ve své „klasické“ podobě není a nebude brzdou technického pokroku při vývoji automobilů 21. století. Jedním dechem však vývojáři dodávají, že žádná zásadní změna není na obzoru a že se bude jednat nejspíše o další evoluční vývoj a jemné přeskupení priorit. Zatím to vypadá, že i samořiditelné vozy budou jezdit na pneumatikách, které byly koncepčně patentovány v roce 1888 a které jsou konstrukčně a výrobně velmi složité a komplikované. I nadále se neobejdeme bez desítek různých materiálů (včetně ryze přírodních, které nedokážeme stoprocentně nahradit), bez hledání optimálního kompromisu v jejich dávkování a v neposlední řadě bez velmi komplikovaného výrobního procesu. Na tom nemění nic ani skutečnost, že výroba pneumatik má již jen krůček k plné automatizaci.

Přitom „hardware“ automobilů budoucnosti míří k jednoduchosti a větším možnostem personifikace. Volkswagen ve spolupráci s firmami HP a GNK Powder Metallurgy zavádí do výrobního procesu 3D tisk kovů technologií HP Metal Jet, díky němuž lze některé díly vyrobit, aniž by se musely stavět výrobní nástroje. Oproti jiným metodám 3D tisku nabízí HP Metal Jet až 50x vyšší produktivitu při výrazně nižší ceně. A již v první polovině příštího roku budou zákazníci moci zasílat soubory s 3D návrhy a získávat finální díly ve velkém objemu.

Kdyby někdo vyrobil materiál, který by byl schopen snoubit nosnost, pružnost, přilnavost, odolnost a všechny další požadavky kladené na pneumatiky, pneumatika by byla hned horkým kandidátem na 3D tisk. Zatím to je možné maximálně u sekaček či skladových vozíků – což ostatně nepřímo potvrzuje význam, jaký pneumatika pro auto a mobilitu obecně má. A hlavně je to dobře, protože kdyby k tomu došlo, v tu ránu by asi celé odvětví pneu-obchodu a pneuservisu zaniklo. A s tím i tento časopis. Tak si přejme, aby ten pokrok nebyl zas až tak moc rychlý…

 

 
 

Vybrané články

S odvahou i rozvahou

S odvahou i rozvahou

29. 11. 2018

Společnost Czech Style ze Zlína-Malenovic je další z těch, které v tomto období završují bezmála dvacetileté jubileum. Přesně podle kalendáře to bude až v dubnu příštího roku, ovšem těch pár měsíců, které do výročí... celý článek »

 
Český zákazník je šperk

Český zákazník je šperk

29. 11. 2018

Prosadit se v dnešní době s vlastní produkcí doma i v zahraničí je úctyhodný výkon v každém oboru podnikání. Dvakrát to platí, jedná-li se o strojírenství. V Litomyšli sídlí společnost, které se to podařilo s výrobním... celý článek »

 
Začíná se i dnes

Začíná se i dnes

29. 11. 2018

Marže na pneumatikách je kapitola sama o sobě, pneuservisní služby jen pozvolna poukazují na svou finanční hodnotu a nepříznivá situace na trhu práce také nepřeje podnikání. Přesto jsou společnosti, které svou... celý článek »

 
Chtěj to nejlepší, ale připrav se na nejhorší

Chtěj to nejlepší, ale připrav se na nejhorší

29. 11. 2018

Čtyři hlášky a jeden trumf, aneb Budoucnost prodeje nákladních pneumatik. celý článek »

 
Konkurence na každém rohu

Konkurence na každém rohu

29. 11. 2018

Olomouc je druhou největší památkovou rezervací v České republice, což jen dokládá její historický význam přesahující region. celý článek »

 
OptimTyre šetří náklady na pneumatiky

OptimTyre šetří náklady na pneumatiky

29. 11. 2018

Je všeobecně známo, že se každá pneumatika v provozu opotřebovává a že bude dříve nebo později zlikvidována. Celá řada nákladních pneumatik je však opotřebována nebo zničena podstatně dříve, než je nutné. Využitím... celý článek »

 
 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz