Pneurevue.cz » Třídy jsou, třídy nejsou

Třídy jsou, třídy nejsou

 
ilustracni

čtvrtek, 25. dubna 2024

Zajímavý pohled na téma „úrovně pneumatik“ (obecně se v automotive používá pojem „Tiers“ – např. Tier 1 znamená náhradní díly přímo od dodavatelů OEM, případně prémiové značky) poodkrývá článek, který jehož autorkou je Joy Kopcha a vyšel v americkém časopise Modern Tire Dealer. Zároveň to je sonda do mechanismů, které předcházejí uvalování cel či jiných opatření na ochranu trhu.

 

Shodou okolnosti zde funguje společnost Prinx Chengshan Tire North America, americká pobočka čínského výrobce, o němž píšemeve stejném čísle. Právě jeho thajský závod jsme navštívili. Článek popisuje slyšení mezi zástupci ITC (Komise pro mezinárodní obchod) a různými účastníky trhu, které slouží ke zjišťování faktů a jako odrazový  můstek pro další kroky. Jednání proběhlo v listopadu minulého roku a šlo o to, zda mají být uvalena cla pro nákladní pneumatiky z Thajska. Strana podporující cla byla zastoupena organizací United Steelworkers (USW), která podala původní petici, žádající americkou vládu o zavedení cel na pneumatiky z této země. Odpůrce zastupovala právě zmíněná společnost Prinx Chengshan.

USW tvrdí, že dovoz pneumatik z Thajska je „pumpován“ čínskými vládními investicemi a že od roku 2020 se více než zdvojnásobil. Zástupkyně USW Elisabeth Drakeová uvedla, že hodnota těchto dovezených pneumatik činila 1,8 miliardy dolarů. Zástupci odborů poukázali na blahodárný přínos zavedení dovozních cel na TBR pneu z Číny v roce 2019, kdy ze svého vrcholu v roce 2019 (9,2 mil. dovezených pneu) klesl import na 1,8 mil. ks v roce 2022 a v prvním pololetí 2023 oslabil o dalších 30 %. Mezitím řada výrobců přemístila produkci právě do Thajska a dalších mezi jihovýchodní Asie, takže se čínské pneumatiky do USA opět masově vrací.

Ztrácíme. Na vině je Thajsko
Bylo zmíněno několik konkrétních případů, jak dovoz pneu z Thajska ohrožuje domácí produkci. Drew Rodriguez je předsedou odborů v závodě na výrobu pneumatik Bridgestone Americas Inc. v Morrisonu ve státě Tennessee. Když koncem roku 2022 narostly zásoby pneumatik, vedení závodu podle Rodrigueze snížilo denní výrobu. V roce 2022 podle něj závod Morrison vyráběl 9 346 pneumatik TBR denně a v roce 2023 se toto číslo snížilo na 9 040. „I při těchto nižších úrovních výroby máme stále obrovské množství zásob - více, než dokáže náš sklad zvládnout. Náš sklad je plný pneumatik pro nákladní automobily a autobusy. Kromě toho máme na pozemku našeho závodu 150 až 175 návěsů, které jsou zplna napěchované pneumatikami,“ stěžoval si Morrison a dodal, že Bridgestone nemůže tyto pneumatiky uplatnit na trhu kvůli nekalé konkurenci dumpingových pneu právě z Thajska.

Podobný příběh vyprávěl i Thomas O'Shei, vedoucím odborů v továrně Sumitomo Rubber USA LLC poblíž Buffala ve státě New York.Ten uvedl, že dovoz z Thajska překročil v roce 2022 počty, které byly zaznamenány o několik let dříve z Číny. Závod Sumitomo v roce 2020 vyráběl 1 550 nákladních a autobusových pneumatik denně a měl velmi nízké zásoby. V roce 2021 se výroba zvýšila na 1 600 pneumatik, ale v roce 2022 byla podle něj denní produkce snížena na 1 450 pneumatik. Od té doby se situace jen horšila. Dodal, že v roce 2023  výroba klesla na 1 300 nákladních pneumatik denně a společnost má ve skladech Sumitomo uloženo asi 150 000 pneumatik.

Do třetice závod společnosti Goodyear v Danville ve státě Virginia reprezentoval další odborář  Jerron „Pete“  Morton. I on zaznamenal pokles výroby: nyní se denně vyrobí 3 675 pneumatik TBR, zatímco před rokem to bylo 5 500 pneumatik. „Obrovská vlna dumpingových dovozů z Thajska nám brání pracovat téměř na plnou kapacitu,“ řekl doslova. Goodyear prý eliminuje přesčasy a v červenci upravil tradiční 42hodinový pracovní týden na 40 hodin.  

V tomto duchu vystoupili ještě další dva odboroví zástupci z jiných závodů společností Goodyear a Bridgestone v USA.

My soutěžíme v jiné lize
Samuel Felberbaum, prezident společnosti Prinx Chengshan Tire North America, a Ken Coltrane, viceprezident společnosti pro marketing a vývoj produktů, se spolu s právníky svého výrobce  ujali role zástupců celní opozice a thajského trhu. A v rámci svých argumentů tým Prinx překvapivě uvedl, že mezi domácími výrobci pneumatik a výrobci dovážejícími výrobky z Thajska neexistuje přímá konkurence. Jak upozornil Felberbaum, domácí výrobci pneumatik a  výrobci z Thajska nesoutěží vždy o stejný „koláč“. 

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2/24.

 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz