Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 15 » Český úspěch v Mexiku

Český úspěch v Mexiku

 
carrera-panamerica

pondělí, 2. března 2015

Závod La Carrera Panamericana je dosud jednou z největších legend světových motoristických soutěží. První ročník slavného klání uspořádala mexická vláda v roce 1950 na oslavu prvenství, když ze všech amerických států dokázalo Mexiko postavit zdejší část panamerické dálnice jako první. Mexičané byli na silnici, která protínala zemi od severu k jihu a spojovala severní hranice se Spojenými státy a jižní s Guatemalou, právem hrdí. V první polovině padesátých let tak věhlas Carrery jako nejtěžšího závodu svého druhu na světě přilákal tovární týmy Ferrari, Alfy Romeo nebo Mercedesu, za jejich volanty byla taková jména světového motorismu jako například Juan-Manuel Fangio.

 

Nejobtížnější závod na americkém kontinentu nepoznal šedesát let účast českého týmu. Změnilo se to až v říjnu 2014, když 3200 km dlouhou trať pokořila trojice tuzemských závodníků, navíc mimořádně úspěšně. Stalo se tak šedesát let po skvělém výsledku českého emigranta Jaroslava Juhana, který v roce 1954 v Mexiku zářil s vozem Porsche 550 Spyder. Jaroslav Juhan svým úspěchem posléze přivedl Ferdinanda Porsche k pojmenování sportovních modelů své značky přídomkem „Carrera“. Nápad účasti v Juhanových stopách se zrodil v hlavě Vojtěcha Štajfa, úspěšného českého soutěžního pilota. Štajf jako značkový jezdec českého Subaru týmu kromě zisku mezinárodního vicemistra České republiky v rally nebo šampiona třídy produkčních aut absolvoval už několik mimořádných akcí, od slavné Rallye Monte Carlo až po Arctic Lapland Rally za polárním kruhem. Spolu s ním se projekt české účasti rozhodli uskutečnit i Petr Kačírek, okruhový mistr ČR a Jaroslav Petrásek, dobrodruh a držitel několika aviatických rekordů.

Tři posádky, tři značky na startu
Podle technických předpisů pro Carreru mohou nejmladší vozy ve startovním poli pocházet z roku 1972, bylo tedy nutné vymyslet, s čím tři čeští „mušketýři“ na trať vyrazí. Každý se rozhodl pro tu značku, která je jeho srdci nejbližší. Štajf zvolil náročný úkol postavit pro Carreru závodní speciál Subaru, tedy značky, která se začátkem sedmdesátých let v Evropě téměř neprodávala. Jako základ stavby posloužil vrak Leone Coupe z roku 1972, jemuž chyběl motor a který pražský jezdec objevil zcela náhodou v Portugalsku. Podle předpisů bylo pro pohon možno použít moderní atmosférický motor Subaru o objemu 1,6 litru z Imprezy, avšak s plněním dvěma dvojitými horizontálními karburátory Weber 45DCOE. Kačírek vzhledem k rokům stráveným za volantem okruhových BMW zvolil bavorské kupé 3.0 CS, poháněné třílitrovým řadovým šestiválcem. Petrásek, snad i s vědomím shodnosti křestních jmen s Juhanem, zvolil značku Porsche, závodní speciál Porsche 911S, s nímž kdysi na českých rallyových tratích úspěšně závodili manželé Fajtlovi.

Přípravy byly velmi náročné zejména z časového hlediska, ale vše se podařilo, a tak 17. října 2014 stály tři české speciály na startovní rampě legendární Carrery v přístavu mexického města Veracruz. Vedle Štajfa usedl na navigátorskou sedačku zkušený Vladimír Zelinka, někdejší spolujezdec Jana Trajbolda st., který v devadesátých letech sám usedal v českém rallyovém mistrovství za volant vozů Mazda 323 GTR nebo Ford Escort RS Cosworth. S Petrem Kačírkem startoval Jaroslav Jugas, jenž mu čte noty i v domácích soutěžích. Jaroslav Petrásek, který disponoval z české trojice nejmenšími zkušenostmi, měl vedle sebe Karla Jirátka, navigátorskou legendu a mnohonásobného mistra republiky. Český tým v Mexiku pak doprovodila jako patronka týmu herečka Anna Polívková, vnučka Jaroslava Juhana.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1/2015

Napsal: redakce

 
carrera-panamericacarrera-panamericacarrera-panamerica
 
 
 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz