Pneurevue.cz » Aktuální číslo » Role STK v použití pneumatik

Role STK v použití pneumatik

 
DEKRA

čtvrtek, 11. února 2016

Stanice technické kontroly, jak vyplývá z jejího názvu, je tady zejména proto, aby kontrolovala dodržování zákonných norem, určujících pravidla pro provoz vozidel na pozemních komunikacích. Všichni vnímáme technickou kontrolu svého vozidla jako periodický, rutinní a obtěžující úkon, přičemž role pneumatik v tomto úkonu hraje mnohdy v našem vědomí hodně malou roli. Tedy pokud mají předepsanou hloubku dezénu. Ve skutečnosti jsou však pneumatiky a STK výrazně složitější problematikou.

 

Veškeré použití pneumatik, jehož správnost kontrolují právě STK, se řídí Směrnicemi a Nařízeními EU (zejména z hlediska prvomontáže). Rozdíl mezi směrnicí a nařízením je ten, že směrnice je právní podklad, sloužící jako vzor pro zapracování do lokální legislativy a nařízení je právní dokument EU s přímou účinností bez nutnosti zapracování do lokálních právních norem. Nařízení EU se dotýkají především výrobců automobilů a jejich důsledky se objevují jak v konstrukci, tak i v homologačních listech vozidel a jejich dodržování je předmětem technické kontroly vozidla. Naše lokální legislativní požadavky jsou v souladu se směrnicí 92/23/EHS a definuje je Vyhláška 341/2014 Sb. U této vyhlášky původně z roku 2002 je pozoruhodné, že si při novelizaci zachovala své číslo a změnil se pouze rok uvedení v platnost, což ulehčilo (možná bezvýznamně) život těm, kteří s touto normou často pracují.

Výrobce automobilu stanoví v závislosti na jeho konstrukci kromě rozměru a konstrukce pneumatiky také její index nosnosti a kategorii rychlosti. S vyhláškou, jako právním dokumentem, stanovujícím obecné technické požadavky, jsou v podstatě od roku 2012 v souladu předepsané kontrolní úkony, které jsou výrazně detailněji zpracované a popisují kategorizaci závad A, B a C. Samotných pneumatik se dotýká vyhláška 341/2014 Sb., příloha č. 12, odst. b, který řeší problematiku náhradního kola a odst. f, který řeší pneumatiky namontované na vozidle.

O konzultaci k této problematice jsme požádali společnost Dekra CZ a.s., za kterou nám naprosto vyčerpávající informace poskytl Ing. Miloš Ficek, ze Znalecké a expertizní skupiny střediska Služeb pro STK, který se tématu „Pneumatiky a STK“ věnuje posledních deset let.

Celý článek naleznete v prvním vydání Pneu revue v roce 2016

Napsal: redakce

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz