Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Jak se podle vás pneuservisy obecně podílejí na „šedé ekonomice“, tedy na nepřiznávání příjmů a neplacení DPH? Myslíte si, že tento problém v budoucnu vyřeší registrační poklady?

Jak se podle vás pneuservisy obecně podílejí na „šedé ekonomice“, tedy na nepřiznávání příjmů a neplacení DPH? Myslíte si, že tento problém v budoucnu vyřeší registrační poklady?

 

pátek, 18. března 2016

Žaneta Marková, Pneuservis Marek, s.r.o., Jaroměř

Žaneta Marková, Pneuservis Marek, s.r.o., Jaroměř

Při dnešních strhaných cenách za práci, ale i minimálních maržích na pneumatikách, kdy nás, malé pneuservisy, nutí větší firmy neustále snižovat ceny, nejsme schopni vytvořit skoro žádnou ekonomiku, natož šedou. Šedá ekonomika se tvoří jinde než u malých a středních podnikatelů. A pokladny na tom nic nezmění, jen nám přidělají práci a administrativu. Již teď musíme každý měsíc podávat hlášení, které je papírovou obdobou registračních pokladen, čímž opět naše náklady stoupají. A pokladnou ještě vzrostou. A to nemluvím o funkčnosti jakéhokoliv on-line výmyslu v naší republice. Jediné, co toto vše způsobí, bude úbytek drobných podnikatelů, což je zřejmě záměr celé naší vlády již několik let...

 
 
Petr Smutný, jednatel, Pneusad, s.r.o.

Petr Smutný, jednatel, Pneusad, s.r.o.

Osobně jsem se nikdy nesetkal při přezouvání svého vozu, že by mi byla nabídnuta práce bez dokladu. Z pohledu zákazníka je nezbytné disponovat daňovým dokladem v případě defektu a následné reklamace. Pokud zákazník doklad výslovně nepožaduje, možná trochu ušetří, ale o jistotu přichází. To, jestli pneuservisy neodvádí DPH či krátí daně, a tím se podílejí na šedé ekonomice, mi nepřísluší hodnotit. Žádný takový subjekt neznám. Pokud někdo chce krátit daně a neodvádět DPH, tak mu v tom žádná registrační pokladna nezabrání. Dle mého názoru se jedná pouze o další z řady byrokratických a ekonomických zátěží uvalených na naše české podnikatele.

 
 
Michal Stárek, jednatel a ředitel, Protektory Praha, spol. s r.o.

Michal Stárek, jednatel a ředitel, Protektory Praha, spol. s r.o.

Dle mého názoru šedá ekonomika byla a vždy bude. Jestli to vyřeší registrační pokladny, to ukáže čas. Kromě další administrativní zátěže to nebude tak velká změna. Pokud zákazník nebude trvat na účtence za přezutí, nebude co hlásit. Účinek to mít pouze v případě, že stát či kontrolní orgány státu budou dělat důslednější kontroly. Ale na to nemusíme mít registrační pokladny. Stát má několik možností, jak udělat kontrolu u nepoctivého pneuservisu. Stačí porovnat jeho příjmy například s majetkem. Určitě se musí zlepšit celková kontrola pneuservisů. Dnes každému stačí garáž, koupí vybavení a má pneuservis. Ale už nikdo nezkoumá, zda to umí nebo ne. Dodržuje předepsané postupy. I dnes se najde pneuservis, kde mechanik neví jak nazout pneumatiku s asymetrickým dezénem. Naše firma nemá pneuservis a názor mám z pohledu mých zkušeností a mých zákazníků, kteří v této branži již několik let pneuservis provozují.

 
 
Ivan Trnka, MBA, jednatel, Czechmaster Servis s.r.o.

Ivan Trnka, MBA, jednatel, Czechmaster Servis s.r.o.

Je nesporné, že šedá ekonomika existuje v mnoha odvětvích obchodních aktivit jak u fyzických, tak u právnických subjektů. Z mých zkušeností týkajících se této problematiky v oblasti pneuservisů, zvláště u malých tzv. garážových servisů, je běžnou praxí, že vydávají daňové doklady jen na vyžádání. Je to dané i jejich zákaznickou strukturou, která se rekrutuje z řad lidí nebo firem uvažujících stylem: „je to bez dokladu = bude to levnější“. V každé společnosti, v každém politickém a ekonomickém systému se najdou vždy nepoctiví živnostníci nebo firmy, kteří budou hledat cesty jak za každou cenu obejít nastavený daňový systém. Firmy tohoto typu ale nemají obvykle dlouhou životnost, protože mnohdy vymýšlení nepoctivých praktik zabere více času než poctivá práce a jednoduše vyplněné daňové přiznání. Pozitivní praxe s kontrolními pokladnami je naprosto běžná na Slovensku nebo v Maďarsku (zde se zvýšily přiznané tržby o 20 – 30 procent). V EU nejsou kontrolní pokladny ze zákona povinné, nicméně převážná většina firem je používá a usnadňuje si tím evidenci a průhlednost hospodaření. Já osobně jednoznačně říkám registračním pokladnám ano a věřím, že to bude krok vpřed jak pro obchodníky, tak pro zákazníky.

 
 
Václav Lipš ml. Pneuservis PROLIPS, Žalhostice

Václav Lipš ml. Pneuservis PROLIPS, Žalhostice

V našem případě nepřipadá prodej a služby bez dokladu vůbec v úvahu a myslím si, že každý seriózní pneuservis se k tomu staví obdobně. Bylo by to i proti zájmům zákazníka, který by měl mít jak doklad na nakoupené pneumatiky, tak na provedené práce a služby. Nikdo není stoprocentně neomylný a zákazník potřebuje mít pro případnou reklamaci u tak důležité věci, jako jsou kola a pneumatiky, v ruce doklad o tom, co si zaplatil. Proto si nemyslím, že registrační pokladny přinesou nějakou změnu. Pokud to někdo bude chtít obejít, cestu si najde. Možná to sníží počet různých garážových servisů, ale pro normální pneuservisáky to bude jenom práce a investice navíc.

 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz