Pneurevue.cz » Profil » Shambo

Příspěvky v diskuzích

ShamboPryži zdar, dopady ruské agrese na výrobu a prodeje pneumatik v Evropě, u nás i jinde jsem stručně popsal v posledním čísle Pneurevue. K Bořkově dotazu ještě upřesním: 28. června jak Nokian, tak Michelin potvrdili, že jejich výroba v Rusku a následný export do zahraničí končí. Michelin: pokud dojde k nějaké dohodě o předání výroby místnímu managementu nebo novému vlastníkovi, i tak to bude bez exportu a bez vazby na značku Michelin. Nokian: totéž rozhodnutí, ze 16 milionů osobních pneumatik se exportovao 60%. Ruský Nokian snížil počet zaměstanaců už asi o třetinu, snižuje výrobu. O dalším osudu závodu se jedná. Každopádně Finové dávají od všeho v Rusku ruce pryč a to, co se řeší, je změna vlastnictví, značka výrobku, síť Vianor atd.
O všem, co hýbe gumařinou
pátek, 1. července 2022
 
ShamboStatistika zahraničního obchodu: do ČR se dovezlo během roku 2021 z Ruska celkem 600 tisíc osobních pneumatik. Letos to bude výrazně méně než polovina z uvedeného množství.
O všem, co hýbe gumařinou
středa, 13. dubna 2022
 
ShamboDalší embargo pochopitelně postihne KAMA, CORDIANT, TYREX z nákladních. Z osobních made in Russia YOKOHAMA, PIRELLI, MICHELIN, CONTI, BRIDGE.
O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 11. dubna 2022
 
ShamboNa východní frontě neklid. Nokian určitě nebude. A nejen Nokian. 8.4.2022 bylo vyhlášeno embargo na dovoz pneumatik Made in Russia na trh EU. Stejně tak na ocelové kordy nebo syntetický kaučuk. Konec hlášení. Zákaz vstupu kamionů z Ruska a Běloruska ne území EU. Což je v dané situaci jen detail. Nokian 80% své ruské produkce osobních pneumatik dodával mimo ruský trh.
O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 11. dubna 2022
 
ShamboBudu na spojení.
O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 24. března 2022
 
ShamboPryži zdar! Pokusím se dopad ruské agrese na naše podnikatelské pinožení přiblížit několika faktickými ověřenými poznatky. Osobní pneumatiky: Yokohama, Bridgestone, Michelin a Goodyear své výroby v Rusku uzavřely. Důvod není jen politický. Fakticky se rozpadl logistický řetězec suroviny - výroba - spotřebitel. Tyto značky se exportovaly i na evropský trh. Investice a rozvoj utlumuje Pirelli - má dva závody. Voroněž a Kirov. A rovněž export do Evropy. Nokian je největší výrobce osobních pneumatik, jeho další osud bude velmi zajímavý. Do Evropy exportoval ze 17-18 milionů kusů výroby ročně nejvíce. Rosava - dodala do Evropy minulý rok milion kusů, výroba je zastavena. Belšina - může dodávat dýchavičně na ruský trh. Dokud se nezadřou finanční, cenové a materiálové nůžky. Což platí i o ruské výrobě. Nákladní pneumatiky: KAMA a Cordiant. Jsou to kvalitní výrobci, technologie se na 100% kupovala v Evropě a USA: Rusko má vlastní silnou výrobní základnu pro syntetické kaučuky, siliku a saze. 1/3 sazí v Evropě je právě z Ruska, Běloruska nebo Ukrajiny. Nahradit se zatím nedají,výpadek je příliš masivní a extrémně náhlý. V Rusku budou naopak chybět např. fixátory nebo diafragma z Evropy. I zde bude náhrada nákladná a zdlouhavá. Vzhledem ke zhroucení rublu a válečným devizovým ruským předpisům se prudce zvýší cena na pneumatiky, pokud budou vůbec vyrobeny. Příklad: Za jediný měsíce se ceny na osobní pneumatiky zvedly 1-2x, importované jsou vyprodány. Další dovoz a vývoz je sice omezeně částečně technicky možný, ale rizika jsou obrovská. Pochopitelně, ruští výrobci zatím exportovat chtějí (potřebují devizy). Logistické trasy jsou riskantní, placení do Ruska rovněž. Plnění dodávek ještě více. A navíc: je zde aspekt lidský, etický. Je přirozené agresora nepodporovat. Dále s ním nepočítat. Až bude mír. Pokud bude. výroba pneumatik, je závislá i na spotřebě a potřebě výroby osobních a nákladních vozidel. Nákladní: KAMAZ byl ze 70% kompletován z dovozových komponentů. SKlápěčka bez motoru a převodovky sama nepojede. První odhad je, že výroba se sníží o 40% kusů. Ovšem... to je optimistický odhad. VAZ bez importu může opakovat výrobu modelů ze 70. let. Bez ironie. A Renault od výroby odstoupil. Není schopen pokračovat, i kdyby chtěl. Stejně tak např. koncer Volswagen v Rusku. Utrum. Jak to zasáhne český trh? Těžce. Jednak se bude omezovat výroba a zvyšovat cena u evropských výrobců pneumatik, stejně tak se umrtví aktivní dovoz. Důvody jsme si řekli. Můj odhad je, že se pouze nákladních pneumatik z Ruska ročně mohlo vozit do ČR okolo 60-70 tisíc kusů ročně. V roce 2020 se dovezlo z Ruska do Evropy 400 tisíc nákladních pneumaik a 10 milionů osobních. To jsou oficiální údaje ETRMA: To, že evropské kocerny zvyšjí ceny opět od dubna a května, víme všichni. Dostupnost? Velká neznámá. Rada zadarmo? Kupujte dnes, na tom se nedá prodělat. Kdo bude mít zboží skladem, bude mít co nabídnout. Kdy dojde ke zlepšení? Uvažujme o roku. Možná. A Čína? Ta nás nezachrání. Pokud se vám to zdá příliš depresivní, tak uberte, šetřil jsem vás. A kdo má pocit, že přeháním, tak najděte prognozu, kdy jsem se zmýlil. Nepracuji s pocity. Pouze s daty, fakty, bez emocí. Pryži zdar!
O všem, co hýbe gumařinou
čtvrtek, 24. března 2022
 
ShamboPryži zdar. Dekáda nízkých fixovaných cen na nákladní pneumatiky a hlavně 100% dostupnosti levných značek skončila. Pro většinu trhu to bude šok. Reálná dostupnost je snižována i u prémiových značek. Proč dobře už jen bylo a o příčinách a možnostech vývoje více v novém čísle Pneurevue 2/2021.
O všem, co hýbe gumařinou
středa, 12. května 2021
 
ShamboPryži zdar, pánové. Než se z gumařského okénka stane pole pro epidemiologické bitvy, rád bych upřel vaši pozornost na několik drobností, které nás v nejbližší době zatíží: 1/ snížená dostupnost pneumatik (hlavně nákladních) v množství a sortimentu... a 2/ zvýšení cen pneumatik. Za poslední rok se ceny přírodního kaučuku zvedly dvakrát, kaučuk je hůře dostupný a sklizeň vzhledem k napadení části plantáží plísní bude špatná. K čemu přírodní kaučuk? V nákladních pneumatikách v podílu materiálu tvoří cca 35%, u osobních 15-17%. Zdražují výrobci na Východě i Západě. V dubnu to dorazí i k nám. Ceny se budou zvyšovat. Dosavadní cenové výkyvy zatím tlumil kurs silnější koruny, ale kursové manévry nejsou nekonečné. Asijské zboží se vzhledem k cenám a dostupnosti kontejnerové dopravy masově nedováží. Toto vyvolává poptávku po ruských zančkách kde všude. A koncerny jsou cenově a s dostupností tam, kde jsou. Navíc náš obor má obrovské štěstí - nebyli jsme fatálně postiženi vládními omezeními. Pracujeme, fungujeme, žijeme. Mít dnes hospodu... no nic. Pryži zdar!
O všem, co hýbe gumařinou
úterý, 23. března 2021
 
ShamboTo Pavel: je to námět na obsažnou debatu. Až bude zájem, čas a nálada, pojďme do toho. Ale ani pneuservisy, ani trh bez velkoobchodu nefungují a fungovat nebudou. Stačí si vymezit pojmy, odpovědnosti a toky peněz a zboží. Nic víc.
O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 1. března 2021
 
ShamboPonechme velkoobchod stranou. Usnesení vlády č. 217 ze dne 26.2.2021 zrušilo výjimku pro činnost servisů vozidel a prodej náhradních dílů. To, že se o víkendu Sdružení dovozců automobilů spojilo s Ministertsvem obchodu je hezké. Ale ústní povolení servisní činnost nestačí. Navíc výslovně nepovolili prodej náhradních dílů, tedy ani pneumatik. Pochopitelně, donutí nás z jedné strany usnesení porušit, přičemž informace SDA nemá žádný právní význam. Pokud bude něco nového, zveřejním to. Ale usnesení vlády může změnit pouze a jen usnesení vlády. Uvidíme, jak budou akční. Jednoznačně vláda tímto krokem vystavila statutární zástupce servisů a firem s nimi spojených do velmi riskantní situace. https://www.autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/vlada-vyvolala-velke-zmatky-ohlasila-ze-zavira-autoservisy-ale-ukazalo-se-ze-ne-tak-uplne
O všem, co hýbe gumařinou
pondělí, 1. března 2021
 
 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz